Az apróhirdetés sikere egyrészt a kínált portékán múlik, viszont ha a következő szempontokat figyelembe veszed, nagyobb eséllyel adod el jó áron és mielőbb, és nem kell egyenként válaszolni az érdeklődők alapvető kérdéseire.Nem számít, hogy facebook csoportban, aukciós oldalon vagy apróhirdetéses felületen próbálsz új gazdát keresni a cuccaidnak, az alábbi lista mindegyiken növeli az eladási esélyeidet.
1. Készíts korrekt fotókat
Fotó nélkül senkit nem érdekel az apróhirdetés, ha használt áruról van szó.
Legalább 3 fotót készíts a tárgyról, mindegyiken új információ szerepeljen: érdemes bemutatni a funkciókat. Ha például asztalt hirdetsz, pakolj le róla, hogy látszódjon a felülete. Fiókok stb. legyenek teljesen üresek.
Nem árt, ha át is törülöd, ha poros.
Telefonos minőség bőven elég, viszont forgasd be megfelelően, és ne legyen túl homályos. Ne tölts fel többször ugyanolyan képet, ha valamelyik elmosódott, töröld.
A fotók háttere ne legyen hitelromboló és ne vonja el a figyelmet: ne legyen túl sok személyes tárgy és kupi.
2. Vedd sorra a tárgy adottságait
Van, hogy a kép csalóka, ezért mindig írd le, milyen színűnek látod a terméket élőben.
A méret a lényeg – elő a centivel, mérd le a pontos méreteket. Alapvető, mégis számtalan hirdetés még a cipőméretet se tartalmazza. A méret két dolog miatt szükséges:
1. egyáltalán megfelelő-e a vásárlónak a hirdetett termék?
2. Nem mindegy, milyen módon tudja elszállítani a terméket: ha pl. egy asztal lába könnyen lecsavarozható, akkor el tudja vinni személyautóval is, nem kell hozzá furgon.
Előny, ha egy univerzális tárgyat az eladandó mellé helyezel, pl. fémpénz kisebb tárgy mellett érzékelteti a méretarányt.
Ha releváns, mérd le a súlyt is (csak, ha nagyon nehéz és szóba jöhet a postázása).
3. Írj hozzá reklámszöveget
Gondold át, milyen reményekkel vetted meg a terméket, milyen környezetbe passzol, van-e különlegessége, stb. 1-2 mondatban sorold fel az összes lehetséges előnyét is. Másnak akár előny is lehet pont az, ami miatt neked már nem kell.
Ha van ötleted, írd le, milyen átalakítással lehetne még többet kihozni a termékből.
4. Ne csak a vevő fejével gondolkodj, hanem helyette is
A megfelelő kategóriát válaszd ki, különben csak az látja, akit nem érdekel.
Az átláthatóság érdekében pontokba szedve sorold fel az alapvető információkat.
Mi mindenre lehet kíváncsi a termékkel kapcsolatban? Sok esetben neten megtalálhatóak pl. az elektronikai cikkek pontos adatai.
Írd le, amit te is szeretnél tudni fordított esetben a hirdetett tárgyról. A cél: a vevőnek már csak azon kelljen gondolkodnia, kell-e a cucc. Minél kevesebb az idáig vezető úton az akadály, annál nagyobb eséllyel kel el a hirdetett tárgy.
5. Legyél hiteles eladó
Csak olyat írj le, ami igaz.
Írd le, nagyjából mennyi ideig volt használatban a tárgy, milyen állapotban van és miért szeretnél megválni tőle. Használt bútornál előny, ha megemlíted, hogy száraz/dohányfüstmentes/állatszőrmentes helyen volt tárolva (ha tényleg így volt).
A termék használatból adódó, egyértelmű hibáit írd le. Ne hallgass el semmit, különben mindkettőtöktől feleslegesen rabolod az időt, úgyse fogja megvenni, ha élőben szembesül a hibákkal.
Ha van róla számlád, érvényes a garancia, esetleg teljesen új a termék, szöveggel és fotóval támaszd alá.
Az emberek kevésbé megbízhatónak tartják azokat, akik egy rövid szövegbe is súlyos helyesírási hibákat írnak, ezért olvasd át a szöveget, szükség esetén használd a helyesírás.mta.hu oldalt.
6. Ismerd meg a konkurenciát
Foglalkozz 5 percet a versenytársakkal: néhány logikus kulcsszót kipróbálva keress rá azonos régióban kínált hasonló cikkekre különböző hirdetési felületeken.
Nézz szét általános apróhirdetési oldalakon, ha van, a tárgyhoz kapcsolódó speciális hirdetési oldalakon is. Gondolkozz más hirdetők fejével, érdemes a gyakori variációkat is kipróbálni, mert az apróhirdetések keresőmotorja nem tart ott, mint a google, pl. ha egy térdeplőszéket szeretnél eladni, keress rá így: „térdelő szék”, „térdelőszék”, „térdeplő szék”, „térdeplőszék”, „gerinckímélő szék”, stb. Az egész művelet pár perc, mégis megéri, mert segít, hogy megfelelően árazd be a terméket.
Ha az aktuális piaci helyzetet feltérképezve különlegesnek tartod valami miatt a tárgyat, pl. nincs hasonló tárgy, különleges az anyaga, formája, azt is írd bele a hirdetésbe.
7. Gondolj a célközönségre
Gondold át, kiket érdekelhet a hirdetett tárgy: lakóhelyük, életvitelük, anyagi helyzetük, stb. Ez segít az árkalkulációban és annak megállapításában, mennyire kell, hogy rugalmas legyél az eladás során. Pl. ha kisebb, kieső helyen levő településen laksz és nem vagy hajlandó feladni postán egy párezer forintos, máshol is elérhető tárgyat, nem éri meg a vevőnek 100 km-t utazni érte, nehéz lesz eladni.
8. Kalkulálj reális árat
Nyilvánvaló, hogy minél nyomottabb áron kínálod, annál hamarabb adod el. Gondold végig, mennyire sürgős, pl. problémát jelent-e a tárolása. Később még mindig lejjebb viheted az árat, feljebb már nem, ha van érdekődő.
Ha megvan a blokk, keresd meg, hogy megtudd, mennyi volt neked a tárgy bekerülési költsége. Mennyit amortizálódótt a használat során? Ha esetleg növelted valamivel az értékét (pl. bútor lefestése, kiegészítő vásárlása a tárgyhoz), azt is jelezd.
Gondolj az alkura is: ha nem alkuképes, jelezd. Ha mondjuk 25000 Ft-ért szeretnéd eladni, tedd fel valamivel többért, pl. 27000 Ft-ért, helyet hagyva egy kis alkunak.
Ha túl sokat akarnak alkudni, közöld, hogy egyáltalán nem sürgős az eladás, majd elviszi más, és, ha ez így van, tedd hozzá, hogy még csak mostanában tetted fel a hirdetést, megvárod, mennyit ajánlanak, addig is X összeg a minimum ár, amiért most azonnal lefoglalhatja.
Az eladáshoz szükséges kiadásokat is vedd figyelembe: a szállításnál felmerülő költségeket (üzemanyag, sofőr rendelkezésre állása) és a postai feladás költségeit (csomagolóanyag ára, sorbanállás ideje, feladás költsége, tértivevény, ügyintézés ideje) is érdemes belekalkukálni az árba, illetve jelezni, ha ezek a vevőt terhelik az áron felül.
Pro tipp 1.: mindenképp adj meg árat, és a valós árat tüntesd fel. Ha felteszed 1 Ft-ért vagy nem adsz meg árat, rendkívül leszűkíted a potenciális vásárlók körét. Nem lesz izgalmasabb egy beárazatlan, antik tárgy, csak azt sugallja, hogy a tulajdonosa nem vette a fáradságot a 4. és 6. pontban írtakra.
Pro tipp 2.: postázás esetén ne csak előreutalást vállalj, mert a kockázat miatt leszűkül a vevőkör.
9. Gondold át az ügyintézés menetét (érdeklődés módja, ideje, átvétel, szállítás)
Jelezd, mikor és milyen módon keressenek az érdeklődők (email, telefon, üzenet), melyik a preferált mód. Pozitív, ha pl. leírod, hogy minden nap olvasol üzenetet.
Döntsd el, megéri-e neked a postai feladás vagy az elszállítás. Nagyvárosban megteheted, hogy csak személyes átvétellel kínálod az árucikket, mondván, úgyis elviszi valaki. Kisebb, kieső helyen levő településnél érdemes alkalmazkodni a vevő igényeihez.
Az átvétel helye egyeztetés kérdése, írd le az általad preferált módot, pl. ha azt szeretnéd, hogy jöjjön házhoz a vevő, írd le a körülbelüli címet (kerület, környék). Lényeges, hogy egy nagyobb kerület melyik részére kell menni, üzemanyag és dugóban állási idő szempontjából. Ha elviszed adott csomópontokra, sorold fel azokat.
Amennyiben nehéz/nagy tárgyat kínálsz, írd le azt is, hogy honnan és milyen módon lehetséges az elszállítás és hogy tudsz-e benne segíteni. Egy nagy, nem szétszerelhető, antik szekrényt nem ugyanaz leoperálni egy lift nélküli ház negyedik emeletéről, mint kicipelni a családi ház garázsából.
10. Adj jól működő címet
Minél kevesebb szóban minél több infót sűríts a címbe. Nem irodalomórán vagy, hanem terméket akarsz eladni. A szép cím, pl. „Eladó íróasztal” sokkal kevésbé hatékony, mint „Márka Típusszám Íróasztal, Tömörfa asztal, Állapot, Pontos méretek”.
Felületenként változik, hány karaktert lehet a címbe írni, működik-e kulcsszavas keresés, stb. Ha van rá mód, nem árt legalább néhány kulcsszót, megkülönböztető előnyt (tömörfa) és állapotot beleírni.
+1 Mentsd el a hirdetés adatait
Hasznos, ha elmentesz mindent a hirdetéssel kapcsolatban, egyrészt, ha több helyen is hirdeted, így könnyebb kezelni a hirdetéseket, másrészt, ha valami miatt szeretnéd visszakeresni, jobb, ha megvan minden.
Előfordulhat, hogy mondjuk valaki jelentkezett a kínált termékért, levetted a hirdetést és aztán mégse vette meg.
Hogy ne kelljen elölről kezdened a munkát, jobb, ha elmentesz mindent. Van olyan felület, ahol csak pénzért tudod újra meghirdetni a terméket, ezért mentsd le hirdetésenként külön mappába a képeket, a hirdetés címét, szövegét és a megadott árat.
Természetesen a hirdetett tárgy értékétől is függ, hogy mennyi időt-energiát érdemes belefektetni a hirdetésbe, ha nem éri meg az a kb. negyed óra vele való foglalkozás és alig valamit kapnál cserébe, akkor inkább add oda valakinek ingyen.
Vacókiát a Facebookon és az Instagramon követheted, ha szeretnél értesülni a legújabb cikkekről és extra tartalmakról.